Pages

Monday 14 November 2011

Si epal hijau...

aku manusia lemah slalu tjatuh
berbeda aku darimu.
kau berdiri teguh.
aku serba tiada
aku kekurangan.
dan bila kau tiba aku hilang dari kewujudan.
sempurnanya sifatmu tulusnya hatimu.
jujurnya niatmu.
tingginya kesabaranmu
lepaskanlah diriku.
kerna aku tak mampu tuk menanggung sebuah cinta sempurna.
darimu..





Bertahun-tahun dahulu, epal hijau itu mak bawa balik dari Singapura bersama-sama kain ela untuk jualan di pasar malam. Sebiji epal tadi di racik tujuh untuk kami tujuh beradik. Kami terima racikan kecil tersebut dengan sukacita. 

Suatu hari saya bertanya,"kenapa mak tak bagi sahaja kesemua tujuh biji epal itu seorang satu kepada kami semua?"

Jawab mak,"Kita cuma perlu seracik apel sahaja sehari untuk kita nikmati selama tujuh hari.. Bukankah itu lebih baik daripada kita habiskan sebiji apel untuk kita nikmati pada hari ini sahaja?"

Benar kata mak. 

Hari ini sebiji epal yang besar ranum, yang mampu saya beli tak semanis dan seranggup seracik epal yang pernah di nikmati beberapa tahun yang lalu.

Saya melihat, mak masih lagi terus meracik sebiji epal. Kali ini racikan itu khas untuk adik saya yang ke enam, Ayu yang sedang terdampar lesu di katil. Sedangkan anak kecilnya yang masih menyusu meronta-ronta mahu dilepaskan dari pangkuan mak.




No comments:

Post a Comment